Så går det till

Home Lab - Bild på Home Lab servicebil

De flesta av våra privatkunder har aldrig stylat till försäljning tidigare. Frågorna är många och intresset är alltid lika stort: hur går det till? Här kommer några av de viktigaste svaren. Läs och känn efter. 

  1. Det första du måste göra är att ställa dig själv frågan: vill jag få ut maximalt av min försäljning? Om svaret är ja ska du (precis som de flesta av våra kunder) välja en homestyling. Här försäkrar du dig om att få en maximalt bra affär genom att verkligen synas i annonsvimlet. Det finns inga garantier, men vi ser i regel att slutpriset stiger rejält när man anlitar oss på Home Lab. Ökningar på 15–20% över begärt pris är vanliga. Hur som helst betalar vi våra egna kostnader.
  2. Vi kan träffas i din bostad och tar en titt på vad som behöver göras. Finns det några möbler som kan vara kvar? Vilken målgrupp vänder vi oss till? Hur ska vi presentera din försäljning? Du får ett fast pris av oss.
  3. Sedan måste du sätta igång och tömma din bostad på allt (eller det vi kommer överens om).
  4. Det lönar sig alltid att måla om till vitt eller någon annan nästan ljus och neautral färg. Det lönar sig ofta att slipa och kanske olja golven. Däremot är vår erfarenhet att det sällan lönar sig att byta köksmaskiner eller installera nya badrum. Spekulanterna känner att de måste betala extra för det här. Och ska de göra det, vill de förstås välja själva.
  5. Kontakta en duktig mäklare . Ni bestämmer – bland mycket annat – datum för fotografering.
  6. Sedan inreder vi. Vi har inrett fler än 5000 bostäder sedan vår start 2007. Behöver vi säga mer?
  7. Home Lab skickar en faktura. 30 dagar netto för privatpersoner, företag och bostadsrättsföreningar.
  8. Bostaden fotograferas på bestämt datum och läggs därefter ut på nätet. Mäklaren börjar ta in bokningar för visning.
  9. Det går en liten tid och… bostaden säljs till högstbjudande. Du kontaktar oss på Home Lab och berättar den glada nyheten. Vi kommer och hämtar våra möbler och accessoarer och tar tillbaka allt till vårt lager i Malmö.

Svårare än så är det inte. Men det är fortfarande den första frågan som gäller: vill du få ut maximalt av din presentation? Vill du synas i annonsvimlet?

*****

Till sist: de här 9 punkterna vill vi gärna ska vara avklarade innan inredarna dyker upp och börjar sitt arbete. Inget avancerat, men det hjälper inredarna att kunna göra ett kreativt arbete (och dig att göra din bästa affär).

  1. Eventuella hantverkare – är de klara i tid?
  2. Skruvar och spik borttagna (och fyllda skruvhål).
  3. Montera ner alla lampor (utom permanenta armaturer, se även till att det finns kontakt i uttagen då vår logistikpersonal inte har behörighet att koppla in elkontakter).
  4. Tömd boyta (om vi inte kommit överens om annat)
.
  5. Tömda biareor (inte nödvändigt, men ser bättre ut på visning)
.
  6. Städat och fint
.
  7. Fönstren putsade inför visning.
  8. Påkopplad el.
  9. Vatten i kranarna.